Amorino le Antonio Canova
Year |
1789-1791
|
Size |
141 x 53.5 x 50 cm
|
Medium |
Marmar
|
Provenance |
Bronntanas Oidhreachta, Banc na hÉireann, 1998
|
Number |
NGI.8358
|
Bhí Antonio Canova mar an dealbhóir is rathúla agus leis an tionchar is mó go déanach san ochtú haois déag agus luath sa naoú haois déag. Tháinig sé ó chúlra cúthail, ach rinne patrún uasaicmeach a thallann luachmhar a fhionnadh go luath Thraenáil an t-ealaíontóir sa Veinéis ach chur sé faoi ansin sa Róimh, áit a bhain sé taitneamh as clú agus cáil ollmhór i measc cliantacht idirnáisiúnta. Chreid Canova go hainmhianach go raibh an Róimh mar chroílár de dhomhan idirnáisiúnta na healaíne – d’argóin sé le Napoleon fiú a bhí tar éis a dhearbhaigh go ndéanfaí príomhchathair chultúrtha na hEorpa as Páras. I gcoinneáil lena dhúil chun cothú a dhéanamh ar chultúr ealaíonta sa Róimh, níorbh fhada gur déanadh maighnéad de stiúideo Cavano d’intleachtaigh agus do dhíograiseoirí agus mar tharraingt cháiliúil do Thurasóirí Galánta ó thar lear. Bhí John La Touche ar cheann de na taistealaithe móra, an mac naoi mbliana déag d’aois de bhaincéir is saibhre na hÉireann, a rinne coimisiúnú ar an dealbh a fheiceann tú anseo.
Is é Amorino, nó Cupid, an figiúr ag seasamh taobh lena bhogha agus a shaigheadbholg le saigheada an ghrá. Tá se léirithe mar óige idéalaithe, earráideach i staidiúir chlasaiceach. Tá an dealbh déanta ó mharmar bán ard-chaighdeáin agus má fhéachann tú ar a dhromchla mín ghléigil agus fíneáltacht antoisceach a shnoíodóireachta, is féidir leat a altú cén fáth go raibh a leithéid de shaothair chomh comhnaithe ag éilít ghéarchúiseach agus fhaiseanta.
Rinne Canova ceithre leagan comhchosúil leis an saothar seo, ach aithníotar an ceann seo mar an ceann is fearr.